Alliantie Onderwijs en Jeugdzorg
In het overleg met een aantal hogescholen en daarbinnen de lerarenopleidingen, met de opleidingen speciaal onderwijs, met diverse onderzoekers, kennisinstellingen en de landelijke pedagogische centra, en met de organisatie van onderwijsbeleidingsdiensten is op initiatief van het Landelijke Platform Onderwijs en Jeugdzorg besloten tot het in het leven roepen van een Alliantie Onderwijs en Jeugdzorg.
De Alliantie ondersteunt het onderwijs in het omgaan met gedragsproblemen. De Alliantie is een open en resultaatgerichte beweging van actoren die betrokken zijn bij de praktijkverbetering van het onderwijs.
De Alliantie Onderwijs en Jeugdzorg wil vaart maken met het versterken van de leerlingenzorg in het regulier en speciaal onderwijs, waaronder ook voor leerlingen die thuiszitten, dreigen uit te vallen of moeilijk plaatsbaar zijn.
Die vaart wil ze maken allereerst en vooral in het belang van de leerlingen, maar zeker ook in het belang van leraren en de samenleving als geheel.
Versterking van de vaardigheid van leraren en de selectie van effectieve methoden is zeker ook in het belang van leraren en dus ook gericht op het versterken van de kwaliteit van het onderwijs.
Het open karakter van de Alliantie staat voor de permanente uitnodiging aan alle direct betrokkenen (personen, organisaties en instellingen) om zich bij de Alliantie aan te sluiten en daarmee de daadkracht te vergroten.
Doelstellingen
De deelnemende partijen, verenigd in de Alliantie Onderwijs en Jeugdzorg, stellen zich ten doel:
- De kennisbasis op het terrein van aandacht inzichtelijk te maken voor het onderwijs, nieuwe inzichten onder de aandacht te brengen en de lerarenopleidingen en het (regulier en speciaal) onderwijs behulpzaam te zijn bij de selectie van aanpakken, programma's en professionaliseringsactiviteiten op dit terrein en de samenwerking met ouders en leerlingen (dus: overzicht, inzicht, positieve voorbeelden/aanpakken en energie!)
- Het ontwerp van een kadercurriculum (generiek) voor de initiële lerarenopleidingen (basiscompetenties van leraren) op het terrein van passend onderwijs en de preventie en aanpak van gedragsproblemen in het bijzonder, met bijpassend voorbeeldmateriaal en handreikingen.
- Het ontwerp van een concreet en goed aanbod van na- en bijscholing dat laagdrempelig voor vele leraren, intern begeleiders/zorgcoördinatoren, schoolteams en schoolleiders beschikbaar is; hierbij wordt ook gedacht aan post-hbo onderwijs.
- Het benutten van de maatschappelijke inzet/taak en expertise van instellingen en sectoren op het gebied van welzijn, hulpverlening, gezondheidszorg en veiligheid bij het ontwerp en de uitvoering van beoogde professionaliseringsactiviteiten.
- Het beschikbaar stellen van overzichten en updates van programma's en professionaliseringsmogelijkheden op genoemd terrein, waaronder in het bijzonder preventieve programma's op het terrein van leerlingenzorg en jeugdzorg, samenwerkingsprogramma's (preventie en vroegtijdige interventie, zorg/onderwijsprogramma's) en professionaliseringsstrategieën (aanpak en management).
- Het periodiek verzorgen van een landelijke conferentie/professionaliseringsmarkt op dit gebied waarbij de Alliantie optreedt als marktmeester.
- Het ondersteunen van het implementatietraject Passend Onderwijs en het programma Zorg voor Jeugd op het werkterrein van de Alliantie.